Politika je nizvodno od kulture: Uvod

"Politics is downstream from culture" by Andrew Breitbart
“Politics is downstream from culture” by Andrew Breitbart

Svi smo svjesni važnosti izbora u našoj zemlji – bilo da je riječ o parlamentarnim, predsjedničkim ili lokalnim izborima. Sviđalo se to nama, ne sviđalo, politika itekako ima utjecaja na naš svakodnevni život, ali to nam je više-manje svima jasno i ovo što sam dosad napisao je istina, no pomalo je trivijalno, suvišno uopće pisati. Isto tako ćemo se složiti da je kultura važna, ali izgleda da je ta istina očitija lijevo-liberalnima negoli konzervativnima. I dok vjerujem da je konzervativcima stalo do kulture, ipak su općenito govoreći zanemarili kulturu i prepustili je progresivcima. Upravo mi je to bio jedan od poticaja za pisanje ovoga niza pod naslovom Politika je nizvodno od kulture: upozoriti da konzervativci čine pogrešku zanemarivanjem kulture jer je ona itekako važna i da ona ima ogroman utjecaj na politiku. Nadam se da ću do kraja ovog teksta uspjeti dati prvu aproksimaciju zašto smatram da je kultura važna. Kako bih to bolje razjasnio, osvrnut ću se na tri razloga koja su me potaknula na pisanje ovog niza.

1. Trumpova pobjeda

Prvi poticaj su američki predsjednički izbori. Prije nešto više od tri mjeseca Donald J. Trump je izabran za 45. predsjednika Sjedinjenih Američkih Država. Tom sam prigodom napisao tekst, u kojem sam ponudio glavne razloge njegove pobjede. Objasnio sam tada da Trump nije pobijedio samo zato što je obećao Ameriku ponovno učiniti snažnom svjetskom gospodarskom silom, niti isključivo zato što je zajamčio da će voditi veću brigu o nacionalnoj sigurnosti, misleći pritom prvenstveno na prijetnju radikalnog islama. Jedan od razloga njegove pobjede sigurno je i taj što je Hillary Clinton bila objektivno loš kandidat, ali to nije jedini, a niti glavni razlog. Nadalje, razlog njegove pobjede sigurno ne treba tražiti u njegovom navodnom seksizmu, ksenofobiji, rasizmu, homofobiji kao i svim ostalim izmima i fobijama, kojima je iz brlogâ i šumâ izvukao sve silne mrzitelje, koji izgleda nisu imali problema s tim što je zadnjih osam godina u Bijeloj kući bio crnac, ali bjelkinja, to nikako ne može! Sjetit ćete se također da sam glavninu tadašnjeg teksta posvetio meni najzanimljivijem razlogu: ljudima je dozlogrdila politička korektnost kao i to što politička, medijska i intelektualna elita gleda na njih s visoka te im govori što smiju, a što ne smiju misliti i činiti. Ili kako što je to napisao moj dobri prijatelj:

„[P]objeda Trumpa je šamar cijelome establišmentu, mainstream medijima, holivudskim zvijezdama, komičnim talk showovima, bankarima, SJW-ima (social justice warriors – borci za socijalnu pravdu, op.a.), političkoj korektnosti, itd. Ovo je pobjeda farmera, smetlara, čistačica i ostalih ‘malih’ ljudi kojima je dosta sranja, koja im se podmeću. Ljudi više ne puše to.“

Možemo to sročiti i na sljedeći način: Trump se tako pojavio kao svojevrsni princ na bijelom konju koji je došao spasiti djevu od zmaja, a jedno od imena tog zmaja je i politička korektnost. Prisjetit ćete se da sam napisao i „Dodatak“ u kojem sam ponudio kratki pregled događanja i reakcija na Trumpovu pobjedu i to od 8. studenog 2016. godine do 20. siječnja 2017. godine. U zaključku „Dodatka“ sam napisao sljedeće:

Sve ovo je samo kap u moru onoga što se događalo u protekla dva mjeseca. Svjedočili smo licemjerju i nasilju od strane „progresivaca“, ali glavno da se ljudima prodaje priča o nasilnim, mrzilačkim, rasističkim, ksenofobnim, transfobnim, homofobnim, islamofobnim i mizoginim Trumpovim pristašama. Možda je prerano za ovo što ću sada reći, ali smatram da su svime ovime svi ti SJW-ovci, slavni i poznati, politički establišment i mainstream mediji osigurali Trumpovu pobjedu na predsjedničkim izborima 2020. godine.

Ukratko, više nego zbog inzistiranja na nacionalnoj sigurnosti ili obnovi gospodarstva, Trump je pobijedio zahvaljujući tomu što su se ljudi pobunili protiv političke korektnosti, tolerancije, lažnih vijesti i drugih sličnih kulturnih fenomena. A ako „regresivna ljevica“ nastavi sa svojim netolerantnim ponašanjem, koje usput rečeno odgovara Marcuseovom shvaćanju tolerancije[1], Trump će pobijediti i na sljedećim predsjedničkim izborima.

2. Kulturna hegemonija

John Carpenter, They Live (1988). Izvor: WikipediaKako bismo došli do drugog poticaja za pisanje ovog niza, potrebno je vratiti se u prošlost – u ožujak 2015. godine, tri mjeseca prije nego što je Trump objavio svoju kandidaturu za američkog predsjednika. Tada sam imao prilike pogledati predavanje talijanista i političkog analitičara Nina Raspudića o stvarnim vladarima hrvatskog društva. Ujedno mi je to predavanje pomoglo bolje shvatiti način na koji oni vladaju Hrvatskom. Odmah ću razočarati ljubitelje teorije zavjere: ne, nisu to ni masoni, ni Židovi, ni iluminati, ni gmazoliki Anunnaki. Nisu to ni vanzemaljci koji žele vladati našim svijetom i iscrpiti resurse našeg planeta, a jedini način kako možemo razotkriti njih i njihovu lažnu ideologiju jest pomoću posebnih naočala. To čak nije niti mitsko biće zlog kapitalista-rodijaka iz ‘Ercegovine, koji ne želi pustiti jadnu blagajnicu na more. Ne, nijedna od tih skupina zbiljskih i mitskih bića nije stvarni vladar Hrvatske. Prema Raspudiću, stvarni vladar Hrvatske je tzv. ljevica, a on je tako naziva jer je riječ o ideološki praznoj skupini, odnosno riječ je o ljudima koji su bez ikakvog problema jučer mogli biti komunisti koji nisu imali ništa protiv da se pendrecima „počasti“ homoseksualce, branitelji tekovina revolucije te štovatelji lika i djela Josipa Broza Tita; danas su veći Hrvati od bilo kojeg živućeg i pokojnog Hrvata; a sutra će biti veliki zastupnici otvorenog društva i istinski čuvari ljudskih prava, a sve to u svrhu očuvanja moći. Kako li je samo moguće? Pogledajte samo bivšeg predsjednika Republike Hrvatske Stipu Mesića i sve će vam biti jasno…

Jedna od stvari koju je Nino Raspudić htio da se dobro upamti je sljedeća: trebamo razlikovati između onoga koji je na vlasti u Hrvatskoj od onoga tko vlada Hrvatskom. Makar je formalno demokršćanska opcija dvostruko duže bila na vlasti od socijaldemokratske opcije, Raspudić nam nudi tri primjera koji ukazuju da Hrvatska uopće nije katolibanska, klerofašistička zemlja kakvom ju neke grupacije nastoje prikazati. Prvi primjer koji je naveo jest dolazak pape Benedikta XVI. u Hrvatsku. Hrvatska je zemlja u kojoj se, prema posljednjem popisu iz 2011. godine, 88% stanovništva izjasnilo katolicima, a toj brojci treba pridodati i ostale kršćanske crkve i zajednice, kao i nekršćanske zajednice te broj pripadnika vjerskih zajednica raste na 94%. Broj ateista i agnostika je 4%, a dodamo li tomu i 2% neopredijeljenih dolazimo do nevjerojatnih 6%. Raspudić je podsjetio kako su nekatolici te dio ateista i agnostika pozdravili dolazak Svetog Oca, a opet se našla nekolicina bukača koji su zauzeli velik dio medijskog prostora i stali brojati svaku lipu potrošenu na osiguranje i druge stvari vezane uz organizaciju tog važnog događaja. Još drastičniji primjer je referendum o ustavnoj definiciji braka. Kao što se dobro sjećamo 2/3 onih koji su izašli na referendum glasovalo je da se u Ustav Republike Hrvatske unese kako je brak životna zajednica muškarca i žene, ali su za vrijeme prije referenduma skoro pa svi mediji bili protiv. Dodajmo kako nisu baš bili oduševljeni ishodom referenduma. Raspudić kao posljednji primjer navodi slučaj rektora Sveučilišta u Zagrebu, Damira Borasa, koji je u jednoj od svojih prvih izjava za medije nakon imenovanja rekao da se moramo vratiti biblijskim vrijednostima koje su u Hrvatskoj zanemarene, a na kojima se temelji Europa. Odmah potom je uslijedila hajka kao da je učinio ne znam što. Nino Raspudić je u svom predavanju objasnio da nam u rješavanju ove naizgled čudne situacije može pomoći jedan marksist – Antonio Gramsci.

Gramsci je bio talijanski politički teoretičar i filozof te jedan od osnivača Komunističke partije Italije. Jedno vrijeme je bio i parlamentarni zastupnik. Nakon uvođenja fašističke diktature ostatak je svog života proveo u zatvoru, gdje je u fragmentarnom obliku napisao svoja najznačajnija djela. U zatvoru se njegova misao razvijala mimo marksističkog pravovjerja te je svoju koncepciju historijskoga materijalizma suprotstavio staromu metafizičkom materijalizmu. Skovao je niz utjecajnih pojmova političke teorije, a među njima se ističe za nas najzanimljiviji pojam – kulturna hegemonija.

Pojmom kulturne hegemonije Gramsci opisuje „prevlast neke društvene skupine kroz intelektualno i moralno upravljanje“ i razlikuje ju od upotrebe puke sile. Kulturna je hegemonija „organiziranje pristanka koje se vrši preko aparata ideoloških struktura i institucija koje imaju zadaću kulturnog usmjeravanja za račun dominantne kulturne klase“. Hegemonija je tako „vladavina jedne klase nad drugima putem kulturne i ideološke kontrole i vršenja moći ne u smislu prisile, već razumne privole, uvjeravanja, utjecaja na mišljenje, život, moral, društvene i kulturne navike“. Gramsci je tvrdio da se kulturna hegemonija ostvaruje preko: 1) masovnih medija, 2) civilnoga društva, 3) kulture, 4) škole i sveučilišta te 5) istaknutih intelektualaca. Ukratko, hegemoni definiraju što je normalno, a što nenormalno; što je cool, a što zaostalo. Ovomu treba dodati kako je i za Gramscija – kao što je slučaj s Orwellovom 1984. – jedno od najmoćnijih oružja novi rječnik, izmijenjeni jezik. Peter Kreeft primjećuje:

Ako više nemate riječ, poput slobode, onda više nemate niti koncept. Koncept je kao osoba. Ako ste beskućnik i nemate kuću u kojoj možete živjeti, nećete živjeti dugo; umrijet ćete. Dakle ako nemate riječ, koncept će vrlo brzo umrijeti. Kada koncept umre, stvarnost umre. Tako da napadi na metafizičku stvarnost dolazi kroz napad na jezik.

No čak i ako jedna skupina vlada svim navedenim aspektima, to ne znači da ljudi s vremena na vrijeme neće uspjeti zbaciti njihov jaram, jer hegemonima zna nedostajati suptilnosti i znaju pretjerati, što kod ljudi može izazvati bunt. Primjeri za to su već spomenuta Trumpova pobjeda na američkim predsjedničkim izborima, Brexit ili referendum o braku u Hrvatskoj. Postoji granica kada se hegemonija elitama može obiti o glavu.

Raspudićevo mi je predavanje o kulturnoj hegemoniji pomoglo shvatiti kako se određene skupine služe kulturom da bi upravljale ljudima, no tek sam kasnije s američkim predsjedničkim izborima shvatio koliko je zapravo dragocjen Gramscijev pojam kulturne hegemonije u razumijevanju onoga što se događa na Zapadu. To me dovodi do trećeg poticaja za tekst.

3. „Politika je nizvodno od kulture“

Vremenom mi je postajalo sve jasnije da je kultura važna, pa i važnija od politike. Naime, dok – kao što dobro primjećuje engleski filozof Roger Scruton – kulturna politika može biti uzaludna, kulturna pitanja i problemi stalno utječu na politiku. Scruton piše: „Kada je kultura banalna ili ideološka, politike mogu biti iznimno destruktivne – kao što smo vidjeli u obrazovanju, multikulturalizmu, te nastanku ljevičarske misaone policije.“[2] Drukčije rečeno, „politika je nizvodno od kulture“ – ponavljao je često pokojni Andrew Breitbart, američki novinar, politički komentator i osnivač portala Breitbart News. Time je htio reći da kada neko pitanje ili problem dođe do političke razine, riječ je o simptomu nečeg mnogo dubljeg što se godinama polagano pripremalo na razini kulture. Tako je politički fiat zapravo samo potvrda nečega što je ranije odlučeno na kulturnoj razini. Najbolji primjer za to je homoseksualni brak: do prije 15-20 godina u gotovo je svim državama Zapada bilo nezamislivo (ili barem teško zamislivo) da će brak između dva muškarca ili dvije žene biti ozakonjen, politika je tu bila vrlo jasna. No dok je na političkoj razini situacija bila naizgled jasna i riješena, na razini kulture se događala promjena – i to naročito na području pop-kulture koja ima najviše utjecaja na šire slojeve stanovništva. Tako su serije poput Roseanne i Prijatelja, a kasnije Will & Grace, Modern Family i drugih od homoseksualnih zajednica činile nešto sasvim normalno i prihvatljivo. Riječ je o parovima koji imaju iste probleme i brige kao i heteroseksualni parovi: raduju se i tuguju, svađaju se i mire, slave i plaču, nisu ništa lošiji roditelji od heteroseksualnih parova, itd. Sve je to bila priprema za normalizaciju homoseksualnih veza i, konačno, ozakonjenje istospolnog braka. Breitbart je tako pola stoljeća poslije Gramscija shvatio kako se upravo na kulturnom polju – i to poglavito pop-kulture – vodi borba za umove i srca ljudi. Nije ni čudo što je znao reći kako je njegova namjera promijeniti kulturni narativ.

Ako je, dakle, politika nizvodno od kulture, odnosno ako – Scrutonovim riječima – kulturna pitanja i problemi stalno utječu na politiku, važno je znati tko tu kulturu oblikuje, jer tako možemo raz-otkriti hegemone. No ne samo to, već smo pozvani ponuditi alternativu trenutačnoj kulturnoj hegemoniji lijevo-liberalne elite, koja se – uzgred rečeno – ne bi smjela sastojati u novoj hegemoniji. „Neka cvjeta tisuću cvjetova“, kao što znaju reći Nino Raspudić i Zlatko Hasanbegović, odnosno dajmo prostora istinskom pluralizmu, a ne onom lažnom, borgovskom pluralizmu koji cijeni svaki oblik raznolikosti i drukčijosti izuzev one intelektualne.

Zaključak

Niz tekstova pod naslovom Politika je nizvodno od kulture tako ima namjeru omogućiti bolje razumijevanje raznih kulturnih fenomena kojima određene skupine nastoje ostvariti svoje ciljeve i srušiti tzv. ugnjetavačku zapadnu civilizaciju i kulturu, a da pritom ne nude nikakvu stvarnu alternativu. Nevjerojatno je kako su konzervativci prepustili oblikovanje kulture onima koji se njome služe samo u ideološke svrhe i zapravo ju žele uništiti. Sjetimo se da sama riječ kultura označava njegovanje, oplemenjivanje, poštovanje i to cjeline institucija, vrijednosti, predodžaba i praksi koje čine život određene ljudske skupine, a prenose se i primaju učenjem. Prema tome, za očuvanje kulture su nužni konzervativci: tȁ konzervativac je taj koji se pridržava običaja, konvencija i kontinuiteta, a pritom je svjestan potrebe za razboritom promjenom. No svrha ovog niza nije samo negativna, odnosno upozoriti na problematične kulturne fenomene poput političke korektnosti, već mi je također namjera uputiti na još temeljnije pretpostavke i vrijednosti koje trebamo obraniti i promicati kako bismo preobrazili kulturu, a posljedično i politiku.

Luka Ilić


[1] Herbert Marcuse govori o oslobađajućoj toleranciji koju shvaća kao netolerantnost prema pokretima s desnice i svemu što dolazi s iste, a tolerantnost prema pokretima s ljevice i naravno svemu što dolazi s iste. Više o tome u: Herbert Marcuse, „Repressive Tolerance“, marcuse.org, http://www.marcuse.org/herbert/pubs/60spubs/65repressivetolerance.htm (14. veljače 2017).

[2] „[W]hen the culture is trivial or ideological the policies can be very destructive – as we have seen in education, multiculturalism, and the rise of the leftist thought police.“ u: Roger Scruton, „The conservative neglect of culture“, Conservative Home | Thinkers’ Corner, http://conservativehome.blogs.com/thinkers_corner/2012/12/neilrecord.html (14. veljače 2017).

9 komentara Dodajte vaš
  1. ” I dok vjerujem da je konzervativcima stalo do kulture, ipak su općenito govoreći zanemarili kulturu i prepustili je progresivcima.”

    Jesi siguran da je riječ o zanemarivanju, a ne o recimo institucionalno plodnom tlu za širenjem jedne vrste ideja nauštrb druge. Recimo jesu li pingvini samo zanemarili svoja krila ili je cjelokupan njihov ekosustav pogodovao da se selektira jedan način upotrebe krila dok su drugi izumrli.

    Ako katolička crkva počne propovijedati ljevičarske stavove da li će razlog biti u iznenadnom zaboravu katoličke doktrine ili u svjesnom djelovanju koje će “pogurati zaboravljive”, a potisnuti one s boljim pamćenjem.
    https://www.konzervativac.com/2016/10/17/katolicko-proljece/

    1. Prvo, dobrodošao na našu stranicu i hvala ti na komentaru. Ispričavam se na kašnjenju s odgovorom.
      Drugo, složio bih se s tvojom tvrdnjom, ali samo do određene mjere. Primjerice, za vrijeme komunističke Jugoslavije je sigurno bilo tako: “institucionalno plodno tlo” je pogodovalo širenju jedne ideje naušrtb druge. Čak je i točno da je (nazovimo je tako) progresivno-liberalna strana bila u prednosti nakon osamostaljenja Hrvatske. No opet je autentičnoj hrvatskoj opciji trebalo mnogo godina da promijeni stvari, primjerice, u civilnom društvu, počevši od udruge Grozd, preko U ime obitelji, Vigilare i drugih. Ipak, da nismo imali komunizam, mislim da bi nas zapala sudbina Zapada, gdje su konzervativci uglavnom prepustili ona područja koja su za Gramscija ključna u ostvarivanju kulturne hegemonije. A kada zavirimo u povijest nekih zemalja, nisu samo liberalni ili socijalisti bili na vlasti, već su dosta dugo na vlasti bile demokršćanske, konzervativne stranke. I opet ponavljam: slažem se s tobom, ali to nije čitava priča. Bilo kako bilo, trebamo biti oprezni da nas takvo mišljenje ne pasivizira i učini ravnodušnima (a Gramsci upravo ističe nevjerojatnu negativnu snagu ravnodušnosti).
      Treće, hilarizam i njemu slični izmi koje promiču brojne zemlje svijeta, velika su opasnost za slobodu vjeroispovijedi. I da, što se zaborava nauka i morala tiče, treba samo uputiti na anglikance kao i na mainstream protestantske crkvene zajednice te vidjeti kamo ih je to dovelo – organizacije koje se više bave ekološkim, socijalnim i gospodarskim pitanjima negoli pitanjima nauka i morala. Potonja su inače područja ona u kojima su te crkvene zajednice postale laksnijima. A ako Katolička Crkva počne propovijedati ljevičarske stavove, naravno da će biti riječ o procesu, a ne iznenadnom zaboravu.

      Srdačan pozdrav,
      Luka

      1. Pojasnit ću detaljnije na što mislim.
        Teza “Politics is downstream from culture” i pokušaj djelovanja na kulturu da se promijeni politika pretpostavlja da je današnja zapadna civilizacija relativno neutralno polje u kojem se svatko može izboriti za svoj skup ideja. No jel to baš tako.
        Točno je da za razliku od totalitarnog poretka ne postoje eksplicitno zabranjene politike i kulture (u realnosti postoje, pogotovo u Europi ali je to dosta dobra aproksimacija), ali postoje neke bazične vrijednosti, premise i elite koje ih interpretiraju u konkretnim slučajevima prema kojima se sve ravna. Slično kao što su prije 500 godina u temeljima zapadne civilizacije bile vrijednosti kršćanstva u interpretaciji Katoličke crkve.
        Taj okvir definira granice prihvatljivog i legitimnog, a biti izvan njega znači riskirati materijalni i društveni status i u krajnjem slučaju slobodu i život (bilo na individualnoj razini ili kao dio nekog šireg kruga). Sve te slavljene i mitologizirane deklaracije o ljudskim pravima čine bazične vrijednosti, a academia elitu koja ih interpretira. Znači postoji vjera i njeni svećenici. Mediji, kultura, celebritiji, (N)GOovi,.. su tu niža instanca koja širi te ideje u plebs. Oni koji su u skladu sa svećenstvom će biti slavljeni, nagrađivani, promovirani,…biti će moderni, humani, progresivni, angažirani… Oni koji su u opreci će biti potisnuti, marginalizirani, ignorirani,… i biti će zatucani, primitivni, srednjovjekovni,…
        Ako se protiviš pobačaju, imigraciji ili zakonu o radu biti ćeš optužen da kršiš ljudska prava i postao si legitimna meta, Ako neka država nije vjerna kopija postojećih zapadnih republika ona postaje nelegitimna i protiv nje su dozvoljena sva sredstva.

        Dakle, u slučaju da je ovaj opisani model bliže istini, djelovanje na kulturu da bi promijenio politiku je impotentno jer nemaš “odobrenje s vrha”. Ne možeš koristiti institucionalne alate (demokracija, civilno društvo, kultura,…) u političke svrhe kako ih koristi ljevica jer su one pravljene za njih.

        Par primjera:
        1. Demokracija
        U slučaju da netko nepodoban dobije izbore biti će okarakteriziran kao populist, ekstremist i sl. Kad Orban dobije izbore i ima praktično najjači demokratski legitimitet u EU on je populist koji krši europske vrijednosti, kad ih dobije Merkel ona je mudar državnik i vođa slobodnog svijeta (obratit pažnju da je potpuno nebitno što su oboje formalno iz stranaka desnog centra). Očito mora postojati netko/nešto tko definira koja je politika ekstremistička (i u odnosu na što) i kada je to 50% glasova populizam, a kada legitimna demokratska vlast,
        U slučaju da se na referendumu jasna većina odredi za od svećenstva nepodobnu odluku reefrendum je ništavan
        https://en.wikipedia.org/wiki/Alabama_Amendment_774
        “The Amendment 774 of 2006, also known as Alabama Sanctity of Marriage Amendment, is an amendment to the Alabama Constitution that makes it unconstitutional for the state to recognize or perform same-sex marriages or civil unions. The referendum was approved by 81% of the voters.”

        “On January 23, 2015, Chief Judge on the United States District Court for the Southern District of Alabama Callie V. Granade, issued a ruling striking down Alabama’s ban on same-sex marriage as violations of the Fourteenth Amendment’s guarantees of equal protection and due process.”

        Pogledaj u dnu rezultate za sve ostale referendume po saveznim državama pod U.S. same-sex unions ballot measures i gdje stoji jasna većina birača. I na kraju sve to nema veze… i nema jer oni nisu prava vlast. Očito mora postojati netko/nešto tko definira koji su referendumi legitimni, a koji nisu.

        2. Kultura
        U slučaju pojavljivanja nepodobnog kulturnog proizvoda, on će brzo biti prepoznat i etiketiran kao fašistički, mizogin, homofoban, isključiv,… ili što je već trenutno u modi.
        Prljavi Harry je popularan, ali je nepodoban.
        A Moral Right (The Politics Of Dirty Harry)
        https://www.youtube.com/watch?v=irRUrjPtMqc
        Btw. Pogledaj ovaj insert iz Prljavog Harrya, sve ovo što sam nadrobio je sažeto u jednu rečenicu.
        “It is the mayors intention that this department be brought more into line with the mainstream of the 20th century taught.”
        Očito postoji netko tko definira mainstream misao po kojoj se svi trebaju poravnati.
        https://www.youtube.com/watch?v=9rcIJIWqYmo

        Na žalost s Youtuba su maknuli Seinfeldov intervju kod Howarda Sterna iz čini mi se 2013. koji ima dio koji je ilustrativan. Ali ukratko ću prepričat bitan dio po sjećanju. Kontekst je bio kako Seinfeld više ne ide po sveučilištima na stand up zbog maltretiranja oko političke korektnost i sl. pa je ispričao jedan slučaj. Upravo je pokrenuo novi show, Comedians in Cars Getting Coffee gdje zove kolege na intervju. Na kraju prve sezone privatno ga je kolega Colin Quinn upozorio da se pripazi jer su mu svi gosti bili bijeli muškarci i da ga mogu optužiti za svašta. On sav naivan i u čudu se pita od koga da se pazi i zašto, samo radim svoj show i zovem kolege komičare koji su mi zanimljivi. Kad su počele stizati kritike otprilike su glasile, show je divan i krasan, ali se mora reći da su mu svi gosti bijeli bogati muškarci.
        Sad sam se baš potrudio pronaći da vidim jel ima takvih reviewa i gle čuda naravno da su iz Pravde.
        http://www.nytimes.com/2013/06/13/arts/television/seinfeld-talks-comedy-in-comedians-in-cars-getting-coffee.html
        “It should be pointed out that Ms. Silverman is the first woman to be featured on the show and that among the first season’s 12 guests, 11 were white men. The only nonwhite guest, Mario Joyner, had to share an episode with Colin Quinn”
        https://www.nytimes.com/2014/04/15/us/seinfeld-his-show-and-inequality.html
        Jel ovaj drugi link zvuči kao kritika ili kao upute za pristojno ponašanje.
        Sve u svemu kad se pogledaju gosti u ostalim sezonama (s manje epizoda) više mu se nije dogodilo da mu manjka estrogena ili tinte u sezoni, a i upoznali smo velikog komičara Baracka Obamu.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Comedians_in_Cars_Getting_Coffee#Episodes
        Misliš da je to slučajno ili da Powers that be s kojima se treba poravnati imaju nešto s tim. Pazi radi se o top level celebritiju i praktično milijarderu, što misliš kako reagiraju oni koji se tek probijaju i žele uspjeh na ovakva “usmjeravanja”.

        3.Civilno društvo

        Ako vjeruješ u demokraciju, kulturu, tradiciju, kako se dogodilo da u jednoj primitivnoj, nacionalističkoj, desničarskoj, nazadnoj, patrijahalnoj Hrvatskoj u kojoj je na vlasti u pravilu desnica NGOovi postanu financirani od države (orvelijanska formulacija if there ever was one) i svi su redom izrazito ljevičarski orijentirani. Očito postoji mehanizam koji ih je tamo instalirao, a nije demokracija.
        Kad cijeli stadion viče Za dom – spremni tko je taj koji ga zabranjuje u nominalno demokratskoj zemlji.

        4.Crkva
        I sam si pisao o podršci koju dobijaju katolici sa stavovima usuglašenima s novom vjerom, s druge strane vidim da se uklanjaju oni koji se drže stare.
        http://www.onepeterfive.com/shakeup-at-congregation-for-divine-worship-described-as-a-purge/
        Da ponovim:
        “It is the mayors intention that this department be brought more into line with the mainstream of the 20th century taught.”

        Sve u svemu ako misliš da sve ovo nešto ide ukrivo rekao bih da su sitcomi, filmovi, cajke, TV,… bojište na kojem si unaprijed osuđen na poraz jer kad se dođe na taj nivo već je odlučeno tko su dobri, a tko loši momci. Prava meta su oni koji određuju što je ispravan stav i mehanizam zbog kojeg su toliko uspješni.

        P.S.
        Sori na dužini

      2. Hvala ti na komentaru.
        Složio bih se s tobom kako današnja zapadna civilizacija nije relativno neutralno polje u kojem se svatko može izboriti za svoj skup ideja. Pitanje je sljedeće: je li zapadna civilizacija ikad bila takvo neutralno polje? Ali to je pitanje za neku drugu priliku…
        No treba imati na pameti da lijevo-liberalna politika nije oduvijek bila prevladavajuća. Desetljećima se pripremao teren, pa i duže, za ovo što imamo danas. A gdje se pripremao teren? Na sveučilištu, u kulturi, u umjetnosti, preko medija… Ljudi koji danas na političkoj razini određuju što je napredno i cool, a što natražno i ognjištarski, bili su oblikovani od strane kulture koja je određivala što je cool, a što ognjištarski. Jasno, ne niječem utjecaj politike na kulturu, a u nekim je zemljama taj utjecaj poprilično snažan, ali ipak smatram da je povijesno gledajući kultura imala veći utjecaj na politiku. Rekao bih da to vrijedi čak i danas. Ipak, da to danas i ne vrijedi, smatram da se valja boriti za kulturu. Ne mislim pritom samo na pop-kulturu, nego i na visoku kulturu, a također na sveučilište, pa i na civilno društvo i mainstream medije. Uglavnom, vrijedi se boriti. Zašto? Ovo će možda zazvučati patetično, ali zato što se tiče umova i srca stvarnih ljudi.
        O nekim fenomenima kojih si se dotakao sam nešto već pisao i pisat ću još. Pisat ću tako o političkoj korektnosti, kulturnoj aproprijaciji i drugim sličnim fenomenima. Pa slobodno navrati još pokoji put.
        Do sljedećeg čitanja,
        Luka

  2. Nijedna civilizacija nije moralno neutralna. Već samim time da postoji nešto što zovemo civilizacija znači da postoji neki set pravila, neke pojave se guše i kažnjavaju, a druge potiču i brane. Pitanje je na čemu i koliko su određene vrijednosti utemeljene i kakve su konzekvence na društvo kad se implementiraju.

    Ne sporim utjecaj kulture na svakodnevnu politiku nego da formula kultura->politka nije kompletna već izgleda otprilike vjera->kultura->politika
    Vjera u nešto širem smislu nego što se uobičajeno smatra. Iako se ne zove vjera, ali ljudska prava, progresivizam,… su službena vjera Zapada (čiji su korijeni u velikoj mjeri u kršćanskim herezama). U slučaju spora između oficijelne i neke druge vjere ova druga će uvijek izgubiti.

    Npr.
    Udomiteljski par koji je djecu učio kršćanskim vrijednostima je oduzeto pravo na udomljavanje jer je u suprotnosti sa službenom vjerom
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1361469/Christian-beliefs-DO-lose-gay-rights-Judges-ruling-devout-foster-couple-lose-case.html
    http://www.telegraph.co.uk/news/religion/8355786/Our-Christianity-is-our-lifestyle-we-cant-take-it-on-and-off.html
    “During the case, the Equality and Human Rights Commission argued that children risk being ‘infected’ by Christian moral views.”

    Učitelju je zabranjen rad u školi jer su njegova vjerovanja u suprotnosti sa službenim vjerovanjima.
    http://www.bbc.com/news/uk-england-london-22120706
    “The judge said Deptford Green had a policy which made it clear teachers were expected to present positive information on lesbians, gays and bisexuals “to enable students to challenge derogatory stereotypes and prejudice”.

    Vlast će ti jasno reći kojoj vjeri se moraš pokoriti i koja je prioritet.
    https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/27/human-rights-religious-rights-come-second
    “In Britain, discriminatory attitudes – to racism, to women, to homosexuality – have changed quickly and profoundly. But are religious beliefs now hampering progress?”

    “For human rights to flourish, religious rights have to come second to them. We are all human. We are not all of the same religion, or religious at all. One cannot protect religious rights if they are used as a reason to abuse human rights, human equalities, as so often they are.”

    U redu je boriti se, ja samo skrećem pažnju na to gdje se neprijatelj skriva i koje su mu uporišne točke da se u toj borbi ne gine uzaludno 😀
    Upravo smo dobili i jednu odluku Ustavnog suda. Predsjednik suda je jasno rekao da niti Sabor ni građani na referendumu tu odluku ne mogu promijeniti. Pa se ti sad bori demokracijom, kulturom, udrugama,..
    http://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/miroslav-separovic-predsjednik-ustavnog-suda-objasnio-sto-drzava-mora-unijeti-u-zakon-o-pobacaju—468612.html

    Jošku Marušiću je jasno koji je ulog i svjesno se odlučio na samoubilačku akciju 😀
    https://www.bitno.net/kultura/film-i-tv/josko-marusic-abortus-zasto-su-dosli-vlakom/
    “Mene više ne zanima prikazivati filmove isključivo na festivalima i tamo se natjecati sa svojim studentima. Mene ugled i socijalni status više ne zanimaju. Često kažem u šali kako ću do kraja svoga života intenzivno raditi na uništavanju svog ugleda. Želim raditi filmove koji su rizični. Ne zbog rizika po sebi, nego zato što je moje poslanje kao odgovorna umjetnika, i od mene se očekuje da postavljam neugodna pitanja, a ne da idem utabanim stazama hipotetičnog uspjeha u uskom krugu “poznavalaca” animacijske produkcije koji se prave “objektivnima”, a zapravo su potpuni ideološki monstrumi.”

    1. Napisao si: “Ne sporim utjecaj kulture na svakodnevnu politiku nego da formula kultura->politka nije kompletna već izgleda otprilike vjera->kultura->politika”.
      S time se slažem i zato sam na kraju teksta natuknuo:
      “No svrha ovog niza nije samo negativna, odnosno upozoriti na problematične kulturne fenomene poput političke korektnosti, već mi je također namjera uputiti na još temeljnije pretpostavke i vrijednosti koje trebamo obraniti i promicati kako bismo preobrazili kulturu, a posljedično i politiku.”
      Tako ću se u ovom nizu, među ostalim, pozabaviti dokolicom i religijom kao temelja kulture.

      “U redu je boriti se, ja samo skrećem pažnju na to gdje se neprijatelj skriva i koje su mu uporišne točke da se u toj borbi ne gine uzaludno.”
      Opet se slažemo. Namjera ovog niza je prepoznati fenomene i mehanizme koje vladari društva koriste kako bi ostvarili hegemoniju, s tim da će naglasak biti na kulturnim fenomenima.

      Hvala ti na tvom doprinosu u boljem shvaćanju ovih problema.

      Do sljedećeg čitanja,
      Luka

    2. Zasto u crticu abortirana djeca citaju playboy?
      Redatelj je ucinio crtic banalnim skroz jer to je cool citaju djeca playboy bas simpaticno

    3. Vezano za odluku ustavnog suda… Hrvatska država je srećom po svojem uređenju republika, a ne čista demokracija, što u prijevodu znači da štiti neka neotuđiva prava ljudi i manjina puno jače nego što to čini demokracija gdje je voljom većine moguće izmijeniti apsolutno sve kako bi odgovaralo toj većini. Pojednostavljeno, demokracija je vladavina većine, a republika je vladavina zakona.

      Evo, educirajte se: http://www.diffen.com/difference/Democracy_vs_Republic

      U skladu s tim je i odluka ustavnog suda o pobačaju, dakle apsolutno ispravna. Da bi se odluka promijenila, potrebno je prvo promijeniti Ustav, a zna se kako se to radi.

  3. Autor kao da pojma nema gdje je korjen problema ili bi ipak bilo previse osvrnut se srz .pornografija je simpaticna..its ok..
    Kako morbidna scena: abortirano dijete cita playboy…pa autor tog crtica stvarno ima morbidnu mastu opce pomisao da djeca gledaju gole zene..al da, valjda je htio bit precoool

Odgovori